חיפוש
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טכניקות טיפול שונות של הידרותרפיה

הידרותרפיה היא שיטת טיפול עתיקה מאד ושורשיה נעוצים עוד במאה ה-19 באנגליה. אולם מאז התפתחה ההידרותרפיה, אודות לגילויים חדשים ותחומים חדשים אשר נפתחו בפניה.

טכניקות טיפול שונות של הידרותרפיה התפתחו על מנת להתאים למגוון המקרים והמחלות בהם מטפלת ההידרותרפיה ולנסות לחזק נקודות מסוימות על פני אחרות כמענה ספציפי לבעיות אלה או אחרות.

הטכניקה אשר תיושם בטיפול תיקבע על ידי המטופל והמטפל גם יחד. המטפל, אשר מודע לכל גווניו של הטיפול והתרגילים העומדים לרשותו, יכול לכוון את המטופל כך שייבחר בטיפול האופטימלי בשבילו. כמו כן, הטיפולים וסוגי התרגילים השונים מתאימים למקרים מסוימים ולסוג מסוים של אנשים. המטופל יכול להגיד האם הוא מעדיף טיפול קבוצתי או יחידני, האם הטיפול יהיה אקטיבי או פאסיבי וכו'.

טכניקות הטיפול השונות בהידרותרפיה נועדו הן לטיפול פיסי והן לטיפול נפשי. ישנן טכניקות, אשר נלוות לטכניקה הבסיסית ומשלימות אותה, כך שהמטופל יחווה הירגעות נפשית שלמה.

טכניקות אלו אשר משלימות את הפן הנפשי, מדגישות את ההידרותרפיה כטיפול משלים המקיף את כל הווייתו של המטופל. בשיקום החולה, יש לקחת בחשבון את כל הבעיות העולות ממצבו ולנסות לפרוט אותם ולטפל בהן אחת לאחת.

במחלות כרוניות טיפול זה יהיה האפקטיבי ביותר, כאשר הוא ייושם לאורך זמן ובתדירות קבועה.

לרוב, טכניקות ההידרותרפיה יכולות להיות מיושמות על אוכלוסיית יעד גדולה ומגוונת. מגוון מחלות וליקויים בתחומים השונים יכולים להיות מטופלים בטכניקות אלו. מכיוון שתחום זה הולך ומתרחב, סביר להניח כי כל אדם יוכל למצוא את הטכניקה המתאימה לו ביותר, ושממנה יוכל למלא את מלוא הפוטנציאל הגלום בו.

עם זאת כדאי לזכור כמה מצבים בהם ההידרותרפיה אסורה, כמו למשל במקרים של פצעים פתוחים, זיהומים, גידולים, אפילפסיה או לחץ דם גבוה.

רוב העובדים בהידרותרפיה הם מתחום פיזיותרפיה בהכשרתם, ובעלי מיומנות ומקצוענות בטכניקה אחת או בכמה טכניקות בהידרותרפיה.

חלק מטכניקות אלה מוכר על ידי הממסד הרפואי וחלק מהם עוד לא ממש מוכר. לפני תחילת הטיפול בכל אחת מטכניקות אלה, יש לברר על המדריך המוביל, תנאי הבריכה בה הוא עובד מקצועיותו , הפיקוח על העבודה וניסיונו בטכניקה המדוברת.

הליוויק

מטרת העל של טכניקה זו היא להפוך את המטופל לעצמאי במים במספר פגישות מצומצם (בדרך כלל מצוין כ- 10).

טכניקה זו נלמדת לרוב באופן קבוצתי על מנת שהמטופל יוכל לחוות גם את יתרונות הקבוצה. עם זאת לכל מטופל מוצמד מדריך הנמצא אתו ומתלווה אליו.

הטכניקה משלבת משחקים ופעילויות שונות. המטופל לומד פעילויות שונות תוך כדי שחייה ובכך משפר את יכולות שיווי המשקל שלו וטכניקת הנשימה. לאחר לימוד הטכניקה, המטופל שוחה באופן עצמאי ללא תלות במטפל, אך תחת פיקוחו כמובן.

עמידת המטופל בכל מדדי ההצלחה של הפעילויות המיוחדות אשר נלמדו גורמת להעלאת ביטחונו ביכולותיו ובכישוריו החדשים גם בתנאי היבשה הקשים יותר.

עצם היות המטופל עצמאי, אשר אינו קשור בשום עזרי ציפה, גורם לו להיות גאה בהישגיו. טכניקה זו יכולה להתאים לכל סוגי הנכויות ולכל סוגי האנשים. עם זאת אנשים אשר אוהבים שליטה במצב ואחריות על גורלם, ייהנו ויפיקו משיטה זו את המיטב.

באד ראגאז

טכניקה זו נקראת גם "שיטת הטבעות". המטופל אשר שוכב במים, בצורה מאוזנת או אנכית, נמצא על גבי מצופים מתחת לצווארו, גבו התחתון, מותניו וקרסוליו. אזורים אלה נבחרו מכיוון שהם נשארים לא פעילים.

המטפל מבצע עבורו תרגילים רפואיים בצורה אקטיבית או פאסיבית כאשר הוא שוכב על הגב, על הצד ועל הבטן. רק החלק אתו עובדים בגוף המטופל נמצא מתחת לפני המים.

טכניקה זו נועדה לחזק את שרירי פלג הגוף העליון והתחתון ולהאריך את טווח פעילות התנועה. טכניקה זו מיועדת לבעלי טונוס שרירים גבוה על מנת לשחרר את השרירים.

טכניקה זו מומלצת בעיקר לסובלים משיתוק מוחין. המחלה פוגעת בחלקים של המוח עד כדי חוסר יכולת לנוע. הארכת רקמות השריר והסיבים הנעשית בטכניקה זו, כמו גם הרפיית השרירים יכולה להועיל מאד בתסמיני המחלה אשר מתבטאים בנוקשות שרירים ספסטית.

וואטסו

בשיטת הוואטסו המטופל שוכב בצורה אופקית, בדרך כלל התנוחה עוברית ונהנה ממגע המטפל. התנועות אשר נעשות בעבורו על ידי המטפל יהיו תנועות של כיפוף ופשיטה בכל חלקי הגוף.

תנועות אלה מיובאות משיטות מזרחיות כמו יוגה ועיסויים מקובלים שונים מתחום הפיזיותרפיה. חמימות המים בשילוב המגע העמוק, מרפה את השרירים ומאפשר רגיעה עמוקה. הרפיה זו יכולה לעזור בשיכוך כאבים ובשחרור שרירים נוקשים. כמו כן הרפיה זו גורמת לעוררות מערכת העצבים הפאראסימפטטית אשר יכולה להשפיע על קצב הלב והנשימה.

תכונה נוספת של טכניקה זו היא התנועה המיוחדת לריקוד. המטפל אשר נע עם המטופל במים, נותן לו לשקוע קצת בזמן הנשיפה.

לתנועה זו יש השפעה גדולה על השקט הנפשי אותו חווה המטופל במהלך הטיפול ויכול לשחרר אותו מחרדות, כאבים  ודפוסי שינה לא תקינים. בטכניקת טיפול זו אסור לטפל כאשר יש חשש לגידולים או ליתר לחץ דם, דלקות בשלפוחית השתן ובפצעים פתוחים.

הידרותרפיה קונבנציונלית

עד 1982, שיטה זו הייתה השיטה היחידה. השיטה הישנה והקלאסית של ההידרותרפיה היא בעצם השיטה הגורסת כי הטיפול במחלות ובליקויים השונים צריכה להיעשות באמצעות מים חמימים.

ההידרותרפיה הקונבנציונלית מערבת תרגילים באמצעות עזרי ציפה שונים ומשתמשת בתכונות המים (כמו למשל תכונות הציפה) על מנת להקל על תסמיני המחלה. המים, מאפשרים את תחושת קלות הגוף ולכן מאפשרים טווח תנועות רחב מהמטופל.

התרגילים אשר נעשים במים הם רפואיים במהותם ולקוחים מתחום הפיזיותרפיה. ולכן ההידרותרפיה הקונבנציונלית יכולה לטפל במגוון הבעיות הקיימות מבעיות אורתופדיות, נוירולוגיות, ראומטולוגיות ועד ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז או אוטיזם.

מטרותיה הן להביא את המטופל למקום בו יחווה טווח תנועה רחב יותר של המפרק הפגוע או האיבר הנכה, רגיעה ושיכוך כאבים.

Hydro Stretching

טכניקה זו מתבטאת במתיחות מתחת למים אותן מבצע המטפל. הטכניקה מיועדת לשיכוך כאבים והרפיית שרירים ומתאימה כטיפול הידרותרפיה לכאבי גב.

כמו כן, המתיחות יכולות לעלות את הטונוס השרירי, ולכן טיפול זה יוכל להיות מתאים לבעלי טונוס שרירים נמוך. טכניקה זו הינה סדרת תרגילים מתוך סדרת תרגילים שלמה אשר בונה את הטיפול ההידרותרפי.

טיפול מניפולטיבי במים

מניפולציה היא תנועה חדה שנעשית על ידי המטפל ואשר משפיעה על שחרור מפרק מסוים. כאשר המניפולציה מתרחשת במים היא מאפשרת את תנועתיות המפרק ללא עומס יתר, אשר היה יכול להיות מופעל עליו ביבשה.

המטרה היא להקטין את הלחצים המצויים במפרק עצמו. המניפולציה שנעשית במקרה זה הינה תרגיל אחד מכלל ההידרותרפיה.

הארכת עמוד שדרה מתחת למים

הארכת עמוד השדרה מתחת למים נעשה בשיטת ג'הארה. ההתארכות והתרחבות הרווח בין החוליות בעמוד השדרה גורם להפחתת לחץ מהמפרקים עצמם וממערכת העצבים כולה.

בשיטה זו שוכב המטופל כאשר מצוף נמצא מתחת לברכיו. תנועת גוף המטופל נעשית תמיד לכיוון הראש ובשילוב עם התנגדות המצוף נוצרת תחושה של הארכת עמוד השדרה. בצורה כזו עמוד השדרה מתארך אך ללא הפעלת לחץ עליו.

שיטה זו תהיה אפקטיבית במקרים של כאבי גב, פריצות דיסק או פגיעות מכאניות אשר פגעו ביציבה. טכניקה זו היא שיקומית בעיקרה ויכולה להיעשות לפני או אחרי ניתוחי גב.

לאחר הניתוחים, היא תוכל לסייע לחזרה מהירה לשגרה ולשיפור היציבה. כמו כן, הארכת עמוד השדרה יכול להפחית כאב בפגיעות נוירולוגיות כמו שיתוק מוחין או לאחר אירוע מוחי. טכניקה זו מיושמת במרכזי שיקום רבים ובתי חולים כשיטה אשר יכולה לפתור בעיות רבות בתחום זה.

Rebirthing Teaching

טכניקה זו היא טכניקה ייחודית אשר עוסקת בלימוד חידוש הנשימה והגברת המודעות לנשימה. טכניקה זו משמשת לחידוש האנרגיה ולהירגעות. היא לקוחה מתחומים אחרים העוסקים במדיטציה ותורות מזרחיות, ומיושמת כשיטת טיפול והירגעות במים.

Fitness

טכניקה זו נעשית יותר ויותר פופולארית. טכניקה זו נוסתה לראשונה בהצלחה בספורטאים פצועים, ולאחר מכן הורחבה למגוון בעיות אורתופדיות, ראומטולוגיות וקרדיולוגיות.

טכניקה זו נעשית על מנת לעלות את היכולת האירובית של המטופל, וככזו היא אקטיבית מאד. טכניקה זו דומה לפעילויות ספורט דומות בהבדל כי היא מיושמת במים, על כל תכונותיו המרגיעות והמקלות.

הידרותרפיה בכלל, וטכניקות ספציפיות אלו בפרט, נחשבים בטעות כרפואה משלימה ותומכת. אולם המחשבה העמוקה אשר הושקעה בניסיון לפתור בעיות פיסיולוגיות ונפשיות, ומיומנויות המטפלים, הופכים את הטיפול, לטיפול רפואי – שיקומי גרידא.

הכרת הממסד הרפואי בשיטת טיפול זו, נסמכת על מחקרים אשר נעשו בתחום ולכן יכולה להיחשב כהסכמה בחשיבות וחיוניות הטיפול ההידרותרפי.

ראו גם:

הידרותרפיה לנפגעי נפש

אולי יעניין אותך גם:

טיפולי הידרותרפיה לתסמונת ברך הרץ

השאירו פרטים וניצור קשר בהקדם:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם
על הטיפול הכי נכון לכם

קישורים מהירים:

מרכזי הידרותרפיה נוספים:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם על הטיפול הכי נכון לכם