חיפוש
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הידרותרפיה לטיפול במחלות ריאה

מחלות ריאה כוללות בתוכן טווח רחב מאד של מחלות אשר המאפיין המשותף שלהן הוא פגיעה בריאות ובאיכות הנשימה.

קו הרצף של מחלות הריאה מתחיל במחלות כרוניות במצב קל כגון אסטמה במצב קל או קוצר נשימה, המופיעים במצבים של מאמץ גופני גבוה או במצבי לחץ.

הקצה השני של הרצף מסתיים במחלות קשות, חשוכות מרפא כגון סרטן הריאות. בעיות נשימה המופיעות מדי יום במשך חלק ניכר מהיום, פוגעות באיכות החיים של החולה. הידרותרפיה, שיטת טיפול במים מסייעת לחולים במחלות ריאה לשפר את יכולת הנשימה ואת פעולת הריאות.

יכולות התרפויטיות של ההידרותרפיה

הידרותרפיה הינה טיפול במים. הטיפולים נערכים בתוך בריכה בעלת טמפרטורה אחידה וחמימה יחסית. טיפולי הידרותרפיה משתמשים בתכונות הייחודיות של המים לשיקום ושיפור בעיות בריאותיות, גופניות ונפשיות כאחד.

התכונות התרפויטיות של המים כוללות:

  • עיקרון הציפה: מכיוון שהמים כבדים יותר מגוף האדם, הם מאפשרים ציפה על המים. הציפה מאפשרת הפעלת השרירים בדרך שונה מאשר מחוץ לבית, דרך שמאפשרת את חיזוק השרירים מבלי לפגוע ברקמות הרכות.
  • התנגדות המים לתנועה: המים יוצרים התנגדות אל מול התנועה, ובכך מאפשרים חיזוק ואימון של השרירים.
  • לחץ הידרוסטאטי: ככל שמעמיקים להיכנס לתוך המים, גובר הלחץ שהם מפעילים על גוף. תכונה זו של המים היא התכונה המרכזית בה נעשה שימוש בטיפול בחולים בבעיות נשימה. משום שככל שהמטופל מעמיק להיכנס למים כך גובר הלחץ שמפעילים המים על הריאות, הריאות נדרשות לאמץ יותר את השרירים בזמן הנשימה, דבר שמסייע לחיזוק שרירים אלו ומערכת הנשימה כולה.
  • חום המים: מכיוון שטמפרטורת המים בבריכה המיועדת להידרותרפיה הינה אחידה וחמימה יחסית, היא מסייעת בהרחבת כלי הדם, ובכך גורמת לאספקת דם טובה יותר לשרירים. בין השרירים הנהנים מכך, נמצאים גם שרירי הריאות.

כיצד ניתן לטפל במחלות ריאה באמצעות הידרותרפיה?

לחץ המים: כאשר חולה הסובל מבעיות ריאה נכנס לבריכה הטיפולית, לחץ המים על הריאות גורם לריאות לעבוד חזק יותר מאשר מחוץ למים (בכ 60% יותר מאשר בדרך כלל). כתוצאה מכך שרירי הריאות מתחזקים והנשימה הופכת איכותית וקלה יותר.

הפעולה אשר מתייעלת ביותר בתרגילים המנצלים את לחץ המים היא פעולת הנשיפה. ריקון הריאות והגוף מן הפחמן הרעיל.

התנגדות המים: התנגדות המים לתנועת הגוף גורמת לגוף להתאמץ. מאמץ זה משפר את הסיבולת לב ריאה, ובכך גם את הנשימה. במהלך הטיפול מבוצעים תרגילי נשימה שונים בהם לומד המטופל לנשום בצורה יעילה יותר במהלך פעילות אירובית.

במהלך הטיפול ההידרותרפי מבצע המטופל בהדרכת המטפל תרגילים שונים שמטרתם חיזוק השרירים המרכזיים בריאות (כגון הסרעפת והשרירים המקיפים את הריאות, אך גם חיזוקם של שרירים שתפקידם לתמוך בפעולת הריאות ובפעולת הנשימה.

תוצאת הטיפול היא: הגדלת הנפח של בית החזה, הגברת צריכת החמצן (דבר המאפשר אספקה של כמות גדולה יותר של חמצן לאיברי הגוף השונים, שיפור תפקוד השרירים והמח, ושיפור יכולת הריכוז).

מכיוון שחלק מבעיות הנשימה מושפעות גם ממצבים של לחץ וסטרס, הטיפול ההידרותרפי משתמש גם ביכולתם של המים להרגיע ככלי טיפולי, ללימוד טכניקות של נשימה סדירה, עמוקה ואיכותית.

לאילו מחלות ריאות מתאים בעיקר טיפול הידרותרפי?

המחלות המרכזיות להן נמצא הטיפול ההידרותראפי כיעיל הן: אסטמה וברונכיט. כמו כן הטיפול עוזר מאד לחולי סיסטיק פיברוזיס, ו- COPD.

ראו גם:

טיפול הידרותרפי לסובלים מכאבים כרוניים

טיפול הידרותרפי לאי ספיקת לב

השאירו פרטים וניצור קשר בהקדם:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם
על הטיפול הכי נכון לכם

קישורים מהירים:

מרכזי הידרותרפיה נוספים:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם על הטיפול הכי נכון לכם