חיפוש
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שיקום באמצעות הידרותרפיה

שיקום באמצעות הידרותרפיה לאוכלוסיות מיוחדות משמעו שיפור התפקודים המוטורים ומסוגלות המטופלים, תוך ניצול מאפייני המים לצורך כך.

מטרת העל הכללית של הטיפול היא תפקוד עצמאי ושיפור איכות החיים. הידרותרפיה מסוגלת להוביל לשינויים אצל המטופלים הן במים והן בסביבה היבשה, כך שיוכלו לתפקד בצורה האופטימלית ביותר עבורם.

הידרותרפיה היא תחום אשר צמח מתחום פיזיותרפיה שהוא תחום שיקומי בעיקרו. התרגילים אשר מוצעים לחולים השונים על ידי הפיזיותרפיסטים יוצעו גם על ידי ההידרותרפיה, אולם בסביבה מימית.

כוח הציפה של המים בשילוב יכולת ההתנגדות שלהם מצליח לשלב בין הירגעות במהלך הטיפול והפעלת שרירים מכוונת וקשה. פעילות גופנית מבורכת זו נעשית ללא העלאת העומס על שאר הגוף.

אוכלוסיית היעד לשיקום

שיקום באמצעות הידרותרפיה יכולה להתאים למגוון מצבים ומחלות כרוניות או אקוטיות וכן למי שנפגע או נפצע בתאונה במסגרת אישית:

  • בעיות אורתופדיות – כמו למשל כאבי גב, פריצת דיסק, החלפת מפרקים, שברים ונקעים וכו'. חולים אלה יכולים להיות אחרי או לפני ניתוח. יתרון ההידרותרפיה לשיקום חולים אלה תתבטא בהגדלת טווח התנועה של שרירי השלד והפחתת הכאבים.
  • כאבים כרוניים – כמו למשל פיברומיאלגיה, טרשת נפוצה ומגוון מחלות אשר הכאבים הינם אחד מהסממנים העיקרים. שיקום חולים אלה, לא תמיד יביא לריפוי מלא ושיכוך הכאבים באופן מוחלט, אולם עצם הפחתת הכאב ולו רק באופן זמני תיטיב עם החולה.
  • בעיות נוירולוגיות – כמו למשל פרקינסון או לאחר אירוע מוחי. שיקום באמצעות הידרותרפיה לחולים אלה הוכח כיעיל הן בשיפור היכולות המוטוריות-פיסיות והן בשיפור הפן הרגשי הכולל את הפחתת הדיכאון והעלאת האנרגיה.
  •  צרכים מיוחדים כמו למשל פיגור, הפרעות קשב וריכוז ועוד – היתרון הגדול לחולים אלה יהיה הרוגע והשלווה אותה הם יוכלו לחוות כחלק מהטיפול בהידרותרפיה.
  • חולי סוכרת - הידרותרפיה ושחייה הן פעילויות מצויינות לסוכרתיים ומעולים למניעה וכפעילות גופנית משלימה. בעלי סוכרת מספר 2 (סוכרת מבוגרים) הזקוקים לפעילות אירובית יכולים ליהנות מיתרונות הפעילות בבריכה.

שיקום באמצעות הידרותרפיה - הפן הרגשי

מכיוון שההידרותרפיה היא רק כלי טיפולי אחד מכלל הטיפולים השיקומיים, היא יכולה להביא עמה כמה יתרונות.

היתרון הגדול בשיקום באמצעות הידרותרפיה הוא הרוגע אותו יכולים למצוא המטופלים בשיטה זו. עם כניסתם למים והתחלת הטיפול, הם חווים אווירה נעימה אשר חלקה מגיעה מעצם היותם בבריכה טיפולית חמימה, ובחלקה מגיעה מעצם היותם קלים ובעלי תנועה גדולה יותר.

המים החמימים אשר מפחיתים את מידת הכאב, עד היעלמותו, מצליחים לגרום להרפייתו של כל הגוף. הרפיה זו מרגיעה את התנועתיות ומורידה את מתח השרירים כך שרמת החרדה פוחתת ומחשבות חדשות יכולות לצמוח.

מתוך תחושה זו, הרצון לשיקום ולחזרה לרמת הפעילות אותה חווה המטופל בעבר, תהיה גדולה יותר. כמו כן, הנכונות וההיענות לטיפול  גוברים, ולכן גם סיכויי ההצלחה.

יתרונות נוספים של ההידרותרפיה

הבריכה, למרות היותה בריכה טיפולית, נתפסת כמקום בו יכול המטופל לחוות את עצמו כבריא וכבעל יכולות שוות לאלה של חבריו.

לימוד התרגילים ועידוד עצמאותם של המטופלים מהווים מקור לגאווה כאשר הם מוצגים לבני המשפחה, גם ללא תלות באנשי הצוות המטפל. כמו כן, טיפולים מסוימים מועברים על ידי המטפלים לקבוצה בעלת כמה משתתפים. הקבוצה, כשלעצמה, יכולה להוות גורם תומך וכמספקת עידוד בזמנים הקשים.

במסגרת הטיפולים, המטופל יוכל לחוות גם לימוד שחייה שיקומית אשר תוכל לעזור לו לאורך כל חייו, גם לאחר גמר הטיפולים והשיקום.

ההנעה לפעילות גופנית גם במצבים כואבים, נותנת את הערך המוסף שיש להידרותרפיה להציע. משמעותו של יתרון זה הוא היכולת של המטופל לצאת ממצבו על מנת לטפל בעצמו. שיקום באמצעות הידרותרפיה נחשב לפעמים לתחום אלטרנטיבי ותומך.

חולים רבים מגיעים לתחום זה לאחר שנחלו אכזבות וכישלונות מהטיפולים הרפואיים. אולם, תחום זה נהנה מאנשי צוות מקצועיים ומיומנים, ממחקרים אשר תומכים ביתרונותיו, ומהכרת הממסד הרפואי.

מידע בריאותי נוסף: --> נשירת שיער

מאמרים נוספים בנושא:
הידרותרפיה לטיפול באורתופדיה
זכות לקבלת נכות זמנית
הידרותרפיה לטיפול במחלות פרקים

השאירו פרטים וניצור קשר בהקדם:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם
על הטיפול הכי נכון לכם

קישורים מהירים:

מרכזי הידרותרפיה נוספים:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם על הטיפול הכי נכון לכם