חיפוש
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הידרותרפיה לסובלים משיתוק מוחין

שיתוק מוחין, המוכר גם בשם CP (Cerebral Palsy) היא תופעה עצובה ובלתי צפויה המתרחשת בערך בשתיים מכל אלף לידות חי. מדובר במצב שהסיבות לו אינן ברורות לחלוטין אך הן קשורות באספקה לקויה של חמצן למוח בזמן ההיריון או במהלך הלידה.

הביטוי של שיתוק מוחין כולל פגיעה בהתפתחות המוטורית של התינוק שלרוב מתבטאת לסירוגין בשיתוק וספסטיות של איברים. התינוקות מתקשים לזחול ובהמשך גם ללכת.

נוסף על הפגיעה המוטורית קיימת גם פגיעה קוגניטיבית המתבטאת בפיגור בדרגות שונות- ממצב של פיגור שאינו קיים ועד לפיגור קשה וחוסר יכולת לתפקד כלל. לעיתים מופיעות גם הפרעות תקשורת, הפרעות התנהגותיות ואפילו התקפים אפילפטיים.

הטיפול בילדים הסובלים משיתוק מוחין הוא מורכב מאוד ומשרה קשיים פיזיים, נפשיים וניהוליים הן על הילד והן על בני משפחתו. אחת הדרכים לטיפול בילדים הלוקים בשיתוק מוחין היא באמצעות הידרותרפיה.

מהי הידרותרפיה?

מזה אלפי שנים סוברים בני האדם כי למים סגולות רפואיות ושיקומיות ועדות לכך ניתן למצוא בתפקיד החשוב שמילאו, וממלאים עד היום, בפולחנים שונים.

טכניקת הטיפול באמצעות שימוש במים נקראת הידרותרפיה. מדובר בשיטה המתבססת על ניצול היתרונות הפיזיקאליים שהמים מקנים, ושימוש בשינויים החלים בגוף במהלך השהות במים, לצורך טיפול במחלות ובעיות שונות.

כאשר גופנו נמצא במים, אנו חשים חסרי משקל וניתן לנצל הזדמנות זו לביצוע תרגילים שאין אפשרות לבצע מחוץ למים. ההידרותרפיה משמשת לחיזוק שרירים מחד ולהרפיה פיזית ונפשית מאידך.

הטכניקה משמשת לטיפול במגוון רחב של בעיות והיא מתאימה לכל הגילאים. הטיפולים מבוצעים על ידי מטפלים שעברו הסמכה מתאימה לכך ולעיתים משולבות בהם טכניקות טיפול של פיזיותרפיה. הטיפולים מסובסדים באופן שונה על ידי קופות החולים השונות בארץ וכתלות בביטוח שקיים לכל אחד.

הידרותרפיה ושיתוק מוחין

שיתוק מוחין היא בעיה שלא ניתן להחלים ממנה אולם אפשר, על ידי טיפול מתאים, להפחית את הקשיים עימם נאלצים אותם אנשים להתמודד.

אחת הבעיות הקשות בשיתוק מוחין היא המגבלה הפיזית. הסובלים משיתוק מוחין הם בעלי ספסטיות קשה במרבית המקרים בכל ארבע הגפיים. הם סובלים מקושי אמיתי בתנועה רצונית, דבר המגביל מאוד את התפקוד היומיומי שלהם. כמו כן, יש להם בעיה בייצוב הגוף, קואורדינציה וערות גבוהה של רפלקסים.

טיפולי ההידרותרפיה לסובלים משיתוק מוחין מבוצעים במים חמימים. עצם הטמפרטורה החמימה של המים עוזרת להרפות ולשחרר שרירים נוקשים. ילדי CP סובלים מ"רפלקס היישור המוגזם" ומי הבריכה החמימים עוזרים להרפות את סיבי השריר שגורמים לכך, ובכך להוריד מעט את טונוס השרירים הקשה.

שימוש נוסף במים קשור ליכולת לצוף עליהם- הציפה מאפשרת יכולת תנועה מקסימאלית של הגפיים אשר איננה מתאפשרת מחוץ למים. על ידי כך ניתן להשיג הארכה של השרירים ושיפור של טווחי התנועה של הגפיים, וכן הציפה מפחיתה גם את רפלקס קיבוע הראש שקיים אצל הסובלים משיתוק מוחין.

השהייה במים מאלצת את האדם לאמץ יותר את שרירי הנשימה שלו, ועל ידי כך מחזקת אותם ומשפרת את איכות הנשימה של החולים.

היכולת של התנועה החופשית במים עוזרת להגמיש את השרירים, אך מעבר לכך היא תורמת לביטחון העצמי של החולה אשר לא נזקק במים לעזרה מכיסא גלגלים או קביים, ויכול להתנועע בכוחות עצמו.

ישנה אפשרות לקיים טיפולי הידרותרפיה קבוצתיים ועל ידי כך ליצור גם פעילות חברתית עם ילדים או בוגרים נוספים הסובלים משיתוק מוחין. נמצא כי הדבר מקל גם על המתח הנפשי שקיים נוסף על הבעיות הפיזיות, ומאפשר יצירה של קשרים חברתיים המגבירים את המוטיבציה להשתתפות בפעילות ההידרותרפיה.

ראו גם:

הידרותרפיה מסייעת לסובלים מניוון בשרירים

השאירו פרטים וניצור קשר בהקדם:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם
על הטיפול הכי נכון לכם

קישורים מהירים:

מרכזי הידרותרפיה נוספים:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם על הטיפול הכי נכון לכם