חיפוש
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הידרותרפיה לסובלים מדלקת מפרקים שגרונית

טיפול במים, כלומר הידרותרפיה, הופך בשנים האחרונות למקובל וראוי לשיפור מצבם של חולים במגוון מחלות. נמצא כי לחוליםהידרותרפיה לסובלים מדלקת מפרקים שגרונית הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית, טיפול מסוג זה יכול להועיל בצורות רבות. בין היתר, ניתן לחוש היטב באפקט משכך כאבים, הטיפול מועיל לתחושת המסוגלות והרווחה הנפשית והוא אף מאט את ההחמרה בתסמינים. בנוסף, ממצאים חדשים מגלים כי כל טיפול בתנועה עשוי אף להוריד את מדדי הדלקת.

על הסביבה הטיפולית

חולים בדלקת מפרקים שגרונית עשויים בחלקם להיות בעלי מסוגלות פיסית גבוהה אולם ישנם כאלה שמוגבלות התנועה שלהם מרובה. נפיחות במפרקים, שינוי במבנה, בצורת המפרק וסביבותיו, כאבים, כל אלה עלולים לגרום לחשש אפילו מפני המחשבה על תנועה ופעילות. על כן, חשוב להדגיש כי הסביבה הטיפולית בבריכה מקילה ותומכת מעצבם טבעה.

במים, הגוף מאבד חלק ניכר ממשקלו, הוא נוטה לצוף והמים עצמם בעלי אפקט מרגיע. את התרגילים השונים, בהנחיית איש או אשת מקצוע, מבצעים בבריכה טיפולית ייעודית. המטופל או המטופלת אינם חייבים לדעת לשחות, המים אינם עמוקים אלא מגיעים לגובה המותניים ולעיתים עד גובה החזה. במקרים מסוימים, ניתן לבצע את התרגול במים עמוקים מעט יותר. על כל פנים, בכל תהליך נמצא המטופל בליווי והשגחה מתמדת.

עד כמה הטיפול בדלקת פרקים שיגרונית הוא פיזי?

מחקרים מגלים כי דלקת מפרקים שגרונית עלולה לגרום להשפעה לא רק על המפרקים אלא גם על ספיקת הלב, על הריאות, החולה מתקשה לישון ומרגיש יותר עייף ותשוש. טיפולי הידרותרפיה מועילים גם בהיבטים הללו – מחזקים את הלב ותורמים לשיפור פעולת הריאות. אין ספק שהשהות בבריכה חמימה ונעימה משרה תחושה של שלוה, אך חלק מהתועלת של הטיפול נובע לא מהשהות במים כשלעצמה אלא גם מהתרגול הגופני, הפיזי.

רבים מהמטפלים הינם גם פיזיותרפיסטים בהכשרתם, כך הגישה לתנועה במובן השיקומי של המילה היא חלק מרכזי מהווייתם. למרות שהפעילות במים קלה יותר, העומס על השרירים נמוך אך עדיין קיים. הפעילות מחזקת את השרירים ומחזירה חלק בלתי מבוטל מיכולת התנועה של המטופל. הפעילות במים ממריצה את הדם, מגמישה את המפרקים, מפחיתה את הנפיחות ומשככת את הכאב.

האם השחייה מומלצת לחולי דלקת מפרקים שגרונית?

טיפול במים מבוצע בדרך כלל במים בטמפרטורה חמימה, שמרגיעה שרירים, מאיצה את זרימת הדם ומשככת כאב. בזמן הטיפול מבוצעים תרגילים שונים, לעיתים בעזרת מכשור נוסף, אך עיקר התרגול איננו בשחייה. מכיוון שכל פעילות במים עשויה להועיל, ישנם חולים המרגישים כי מצבם הוטב כך שהם מסוגלים לפעילות נוספת כגון שחיה. ככלל, אין מניעה מפני פעילות זאת אולם לפני כל שינוי בשגרת הפעילות, כדאי להתייעץ עם פיזיותרפיסט או רופא. על כל פנים, מומלץ לבצע את הפעילות בהדרגה ולהעלות את דרגת הקושי מבלי להעמיס על הגוף יותר מדי.

התייעצו עם הרופא שלכם

מחקרים רבים מצאו אישוש מדעי לכך שהידרותרפיה מועילה לחולי דלקת פרקים, לרבות ניוונית וגם שגרונית. טיפולים כאלה אינם נחשבים לרפואה משלימה (זהו סוג של טיפול פרא רפואי). חשוב תמיד לוודא כי המטפל אינו אישי מקצועי ומומלץ לקבל הפניה והמלצה לטיפול זה מהרופא המטפל. מכיוון שמדובר בשיטת טיפול מקובלת, היא מתאימה לטיפול בכל חולה שקיבל הפניה אולם כדאי להוסיף סייג. במידה וישנה התפרצות (התלקחות חריפה) של הדלקת, הטיפול עשוי פחות להתאים. מוטב לקבל טיפול תרופתי בתיאום עם הרופא ורק לאחר שמרגישים הטבה מסוימת, אפשר להתחיל בהידרותרפיה על מנת ליהנות מהאפקט האופטימלי.

מקורות ולקריאה נוספת:
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/rheumatoid-arthritis/symptoms-causes/syc-20353648
https://www.nhs.uk/conditions/rheumatoid-arthritis/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22806987/
https://creakyjoints.org/diet-exercise/hydrotherapy-for-arthritis/

השאירו פרטים וניצור קשר בהקדם:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם
על הטיפול הכי נכון לכם

קישורים מהירים:

מרכזי הידרותרפיה נוספים:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם על הטיפול הכי נכון לכם