חיפוש
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תסמונת התעלה הקרפלית והתמודדות בעזרת הידרותרפיה

תסמונת התעלה הקרפלית היא תסמונת הגורמת לפגיעה זמנית או קבועה בעצב המדיאני, האחראי לעצבוב מוטורי וסנסורי של האגודל, האמה, האצבע ומחצית מהקמיצה.

התסמונת נגרמת בעקבות הפרעה מקומית בזרימת הדם לעצב על רקע גורמים מגוונים כשבין היתר מדובר על גידול סרטני בתעלה, דלקת בגידים מכופפי האצבעות, העוברים בתוך תעלה הקרפלית בסמוך לעצב, מבנה אנטומי לא תקין של התעלה, שבר בשורש כף היד שגורם לשינוי במבנה התעלה ועוד.

טיפול בתסמונת התעלה הקרפלית

ישנו מגוון רחב ביותר של טיפולים המתאימים עבור הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית. באופן עקרוני מדובר בתסמונת שהולכת ומחמירה עם הזמן ולכן ייתכן מאוד שלאורך השנים הטיפולים ישתנו במידה מסוימת כשבאופן כללי ישנה חשיבות עליונה לבצע מעקב רפואי אחרי החולים בכדי שיהיה אפשר להתאים עבורם את הטיפולים המתאימים למצבם המשתנה.

בגדול נהוג לסווג את כל הטיפולים המוצעים לחולים לשלוש קבוצות עיקריות להלן:

  • טיפולים אלטרנטיביים – מאחר ומדובר בתסמונת הבאה לידי ביטוי באופן כרוני, הרי שאין זה פלא כי בדומה לתסמונות כרוניות אחרות, גם תסמונת התעלה הקרפלית מטופלת לא אחת באמצעים אלטרנטיביים. הכוונה היא בעיקר לטיפולים המיועדים לשכך את חומרת הכאבים שמהווים את מנת חלקם של החולים דוגמת דיקור סיני או מריחה של משחות טבעיות המיוצרות מצמחי מרפא בעלי אפקט מאלחש וכן טיפולים הקשורים לשיפור טווח התנועה של המפרקים דוגמת שיאצו למשל.
  • טיפולים פרא רפואיים – הידרותרפיה היא טיפול פרא רפואי שכן יעילותו הוכחה במחקרים קליניים רבים, אך אנשי המקצוע המבצעים אותו אינם רופאים אלא פיזיותרפיסטים בעיקר. בנוסף להידרותרפיה ניתן להעניק לחולים גם טיפולים פרא רפואיים אחרים כמו לדוגמה ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה שיקומית וכן במקרים רבים נעשה שימוש בטכנולוגיה מסייעת ובטכניקות להתאמת סביבת העבודה והמחייה למצב בריאותו של החולה ולרמת התפקוד שלו.
  • טיפולים רפואיים – הטיפולים הרפואיים כוללים בראש ובראשונה הזרקה של סטרואידים ישירות למפרק שורש כף היד, להפחתת מדדי הדלקת והבצקתיות בתעלה הקרפלית כשבמקרים החמורים ביותר לא יהיה מנוס מהתערבות כירורגית בשיטה הפתוחה או האנדוסקופית. הפתרון הכירורגי כולל פתיחה של התעלה מצדה העליון לצורך הפחתת הלחץ מהעצב המדיאני. פתרון זה נכנס לתמונה רק אם החולה התנסה במגוון רחב של טכניקות שמרניות במשך חצי שנה לפחות ללא הקלה בתסמינם החמורים מהם הוא סובל.

הידרותרפיה לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית

בדרך כלל שמה של ההידרותרפיה מוזכר בהקשר לטיפולים מתחום הפיזיותרפיה המבוצעים בבריכה טיפולית מחוממת. טיפולים אלו מתאימים עבור מטופלים הסובלים מבעיות אורתופדיות או לקויות שכליות שונות, המקשות עליהם לבצע את הפעולות הרלוונטיות מחוץ לבריכה. כך לדוגמה הפעילות בבריכה מתאימה במיוחד עבור חולים הסובלים מבעיות יציבה ומהפרעות בשיווי המשקל, שיש לגביהם חשש שיפלו אם ינסו לבצע תרגילים מסוימים על קרקע יבשה.

לעומת זאת הטיפול ההידרותרפי המתאים עבור הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית בדרך כלל לא מבוצע בבריכה טיפולית אלא בקליניקה של המטפל כשבמקרים מסוימים ניתן לבצע את הטיפולים גם באופן עצמאי בביתו של המטופל. הכוונה היא לטיפול המבוצע באמצעות זרמים חמים או קרים של מים המכוונים באופן ממוקד כלפי האזורים הכואבים או הרדומים.

הזרמים החמים או הקרים מסייעים להגברת זרימת הדם לאזור הפגוע ולשיקום הפעילות בשרירים. הטיפול נכנס לתמונה בדרך כלל בשלב מוקדם מאוד של הטיפול בבעיה אך בהחלט ייתכן שהניסיון לטפל באמצעות הידרותרפיה ייכנס לתמונה גם בשלבים מאוחרים יותר, כמו לדוגמה במהלך תקופת ההחלמה והשיקום לאחר ניתוח לפתיחת גג התעלה הקרפלית.

 

אולי יעניין אותך גם:

האם הידרותרפיה מקלה על הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית? בדקנו

השאירו פרטים וניצור קשר בהקדם:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם
על הטיפול הכי נכון לכם

קישורים מהירים:

מרכזי הידרותרפיה נוספים:

לפני שאתם מחפשים פתרונות אחרים
ו\או שומו שמיים הולכים לניתוח
צרו קשר ונמליץ לכם על הטיפול הכי נכון לכם